Autobus Crossway LE je vozidlo, které má prostor pro cestující mezi prvními a druhými dveřmi řešen jako nízkopodlažní a zadní část vozu je středopodlažní. V nízkopodlažní přední části autobusu, která má vzdálenost 330 milimetrů od země, je 10 sedadel i prostor pro kočárky nebo invalidní vozíky. Nechybí ani plošina pro nástup vozíčkářů. Sedadla jsou umístěna na schodku, který vystupuje z podlahy vozu.
Zadní část autobusu má 21 sedadel. Vstupuje se do ní po dvou schodech z přední části vozu nebo po třech schůdcích při nástupu zadními dveřmi. Tento prostor je vyvýšený a osoby se sníženou pohyblivostí by se v něm asi pohybovaly jen s obtížemi. Naopak by tato vyvýšená část vozu mohla být atraktivní pro děti a mladší generaci.
„Tento druh autobusu určitě nenabízí cestujícím v městském provozu takové pohodlí jako běžné nízkopodlažní vozy, na které jsme už ve Zlíně a Otrokovicích zvyklí. Ale má na druhé straně výrazně menší pořizovací i provozní náklady,“ konstatoval vedoucí úseku údržby vozidel DSZO Antonín Červenka. Výrobce Iveco Czech Republic z Vysokého Mýta svůj autobus tohoto druhu zapůjčuje na ukázku vybraným dopravním podnikům v Česku. Obdobné řešení autobusu low entry, který má nízkopodlažní i středopodlažní část, je však v nabídce různých výrobců.
„Chtěli jsme možnosti zapůjčení tohoto vozu využít, abychom se s jeho provozními vlastnostmi mohli seznámit v praxi a abychom si ověřili rovněž názory cestujících. Nespornou předností tohoto vozu jsou nižší náklady na jeho pořízení i provoz. Přitom i toto vozidlo splňuje normu Euro 4 pro provoz v městské hromadné dopravě,“ uvedl ředitel DSZO Josef Kocháň.
DSZO už v letošním roce vypsala výběrové řízení na nákup dvou nových autobusů ve standardním nízkopodlažním provedení pro celý interiér vozu. „Kdyby však byly poznatky s provozem autobusu low entry příznivé a reakce cestujících pozitivní, nevylučujeme, že při obměně vozového parku v dalších letech bychom mohli uvažovat i o nákupu autobusů tohoto druhu,“ dodal ředitel Kocháň.
Pracovníci DSZO instalovali do zapůjčeného autobusu zlínský odbavovací a informační systém. Tento autobus poprvé vyjede odpoledne v úterý 24. března na linku 33. „V dalších dnech chceme tento autobus nasazovat postupně na všechny autobusové linky, aby se s tímto typem vozu seznámilo co nejvíc cestujících. Své názory nám mohou napsat prostřednictvím kontaktního formuláře na našich internetových stránkách nebo hlasovat v anketě, kterou na web umístíme,“ doplnil vedoucí dopravního úseku Pavel Nosálek.
Současně používané nízkopodlažní autobusy Renault mají v podmínkách zlínské MHD spotřebu asi 40 – 42 litrů nafty na sto kilometrů. Spotřeba autobusu low entry má být asi o tři litry na sto kilometrů nižší.