„Ještě nevíme, jaké bude počasí v posledních únorových dnech. Ale zatím jsme se s odklízením sněhu potýkali bez asi šesti dnů po celý měsíc. Vypadá to, že nás zimní údržba v prvních dvou měsících letošního roku bude stát víc než v celém roce 2008,“ uvedl náměstek ředitele Ředitelství silnic Zlínského kraje Radek Berecka. V účetním období roku 2008 stála zimní údržba silnic II. a III. třídy ve Zlínském kraji asi 67 milionů korun Již vyčíslené náklady za leden 2009 dosáhly 38 milionů korun.
„Průběh zimy od ledna 2009 a naše výkony při pluhování a posypu silnic jsou srovnatelné se zimou v prvních měsících roku 2006. Tehdy jsme hovořili o nejnáročnějším zimním období za posledních 40 let. Letos budou náklady možná ještě vyšší. Bohužel, peníze vynaložené na zimní údržbu nám ukrajují z prostředků, které se plánovaly na opravy silnic v letním období,“ konstatoval ředitel Bronislav Malý.
ŘSZK bude muset z důvodu vysokých nákladů na zimní údržbu přepracovat svůj původní plán na letní vysprávky silnic. Pokud by neměla být letní údržba silnic omezena, bude ŘSZK potřebovat od svého zřizovatele dodatečné finanční prostředky. „Budeme v tomto smyslu s vedením Zlínského kraje jednat,“ řekl Malý.
Sníh, solení, rozmrzání a zamrzání vody – to jsou faktory, které se podepíší také na množství výtluků v povrchu komunikací. V posledních týdnech se jich na vozovkách objevilo značné množství. Silničáři mapují povrchy vozovek při pravidelných prohlídkách (1x měsíčně na silnicích III. třídy, 2x měsíčně na silnicích II. třídy). Nejhorší úseky se označují přenosnými dopravními značkami. „Řidiči by teď měli být při jízdě opatrnější a počítat s tím, že se na povrchu silnice mohou objevit nejrůznější prohlubně a nerovnosti,“ upozornil Berecka. Silničáři budou výtluky opravovat provizorním způsobem hned, jakmile roztaje sníh. Trvalé opravy výtluků jsou možné zpravidla až ve druhé polovině dubna, kdy zahájí práci obalovny živičných směsí.