Během prvních deseti dnů elektrobus najel dva a půl tisíce kilometru. V depu Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice ve Zlíně a na obratišti u železniční stanice v Otrokovicích byla pro elektrobus vybudována dobíjecí místa.
Je lepší než bateriový trolejbus?
Zatím v MHD jezdily bateriové trolejbusy. Nyní byl pořízen první „čistý“ elektrobus. Do pravidelného provozu bude nasazován především na autobusové lince 55 v Otrokovicích. Dopraví podnik ale bude příležitostně testovat jeho vlastnosti i na ostatních linkách.
Na jedno nabití ujede sto kilometrů
Trojdveřový nízkopodlažní elektrobus Škoda 34 BB s klimatizací je vybaven karoserií typu Heuliez od firmy Iveco. Je dlouhý 12,06 metru, má 26 míst k sezení, plošinu pro vozíčkáře, dětské kočárky nebo jízdní kola. Elektrickou výbavu instalovala firma Škoda Electric Plzeň, která je také dodavatelem celého vozu pro dopravní podnik. Elektrobus může dosahovat mimo město maximální rychlosti 80 kilometrů v hodině a na jedno plné nabití baterií ujede 100 kilometrů. V Otrokovicích se počítá s jeho dílčím dobíjením ve vyrovnávacích časech na konečné stanici u vlakového nádraží. Stojící elektrobus zde na vymezeném místě zvedne pantograf a připojí se na nabíjecí vodiče, které mají podobu běžného trolejového vedení a jsou napájeny stejnosměrným elektrickým napětím 600 voltů jako standardní trolejbusová síť. Stejné nabíjecí místo má elektrobus k dispozici v areálu vozového depa ve Zlíně. Dobíjení nevyžaduje žádné zvláštní technické zařízení, stačí pouhé spojení vozu prostřednictvím pantografu s rozvodem trolejového trakčního vedení.
Elektrobus má také schopnost rekuperovat energie, to znamená, že také při brzdění se jeho baterie dobíjejí. Stav baterií může sledovat nejen řidič, ale prostřednictvím dálkového přenosu dat rovněž dispečer v sídle dopravního podniku. Elektrobus stojí 11,6 milionu korun (bez DPH) a byl pořízen bez dotací.
Elektrobus dostal v DSZO evidenční číslo 911. Jezdí s registrační značkou EL9 92AF a veřejnost na sebe upozorňuje reklamními nápisy: „Jsem ekobus, přispívám k čistotě ovzduší. Jezdím na elektřinu… jezdím bez emisí.
Během prvních dnů provozu a najetí asi 2 500 kilometrů dosahoval elektrobus spotřeby 1,2 až 1,3 kWh elektrické energie na kilometr jízdy, což znamená výraznou úsporu proti klasickým autobusům s průměrnou spotřebou kolem 40 litrů nafty na 100 kilometrů. Ukázalo se, že při částečném dobíjení elektrobusu během provozních přestávek na konečné stanici u nádraží v Otrokovicích může tento vůz najezdit denně až 270 kilometrů, což je srovnatelné s denním výkonem běžných autobusů.
Rozdíl proti již několik let používaným bateriovým trolejbusům je u elektrobusu v tom, že se dobíjí pouze ve stojícím stavu, nikoli za jízdy se sběrači pod trolejovým vedením. Elektrobus má oproti bateriovému trolejbusu také výrazně delší dojezd na jedno plné nabití baterií.
„Nákupem elektrobusu pokračujeme v cestě ekologické elektrické dopravy ve Zlíně, kterou nastoupila už firma Baťa v roce 1944 zavedením trolejbusové dopravy. Elektrobus má nízkou hladinu hlučnosti a v místě svého provozu neprodukuje žádné emise. Chceme se s vlastnostmi elektrobusu na tomto prvním vozidle podrobně seznámit. Podle získaných zkušeností se budeme rozhodovat o případném pořizování dalších elektrobusů a jejich zařazování do provozu na autobusových linkách, u kterých by byly vhodné podmínky pro vytvoření dobíjecích stanovišť,“ uvedl ředitel dopravního podniku Josef Kocháň.