„Už jsme při kontrolách zaregistrovali asi deset až patnáct dřívějších notorických neplatičů jízdného, kteří teď u sebe mají platnou časovou jízdenku. Někdy jde přitom o skutečné bezdomovce, kteří léta jezdili načerno a dluží na pokutách i desítky tisíc korun,“ uvedl vedoucí přepravní kontroly Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice (DSZO) Miroslav Kuchař.
Revizoři začali důsledněji uplatňovat právo, které jim dávají smluvní přepravní podmínky. Podle nich lze cestujícího, který se na výzvu pověřené osoby neprokáže platným jízdním dokladem a nesplní povinnost zaplatit jízdné a přirážku, vyloučit z přepravy. Totéž se týká i těch, kteří obtěžují ostatní cestující – například znečištěným oděvem nebo zápachem. „Bezdomovce bez jízdenky už nenecháváme pospávat či ohřívat se při jízdě v trolejbusu nebo autobusu, ale musí si vystoupit,“ říká Kuchař.
Časovou jízdenku si zřejmě pod vlivem těchto opatření v poslední době pořídil například pětapadesátiletý bezdomovec, který má v databázi černých pasažérů od roku 1991 celkem 135 záchytů při jízdě bez jízdenky. Dluží dopravní společnosti na přirážkách přes 120 tisíc korun. Při započtení soudních poplatků a dalších nákladů na vymáhání by však musel zaplatit možná i několikanásobek této částky, aby se stal opět bezúhonným občanem.
Jen asi 23 let má černá pasažérka, která má rovněž adresu na náměstí Míru 12 (adresa magistrátu, která se používá pro obyvatele Zlína bez trvalého bydliště). Od roku 1996 byla při jízdě načerno zachycena pětasedmdesátkrát. Dluží DSZO 70 tisíc korun.
Ani ne dvacetiletý mladík s adresou u rodičů, kde však ve skutečnosti nebydlí, byl od roku 2001 zachycen v MHD bez jízdenky 48krát. Některé pokuty byly zaplaceny, většina nikoli. Dluží DSZO 41 tisíc korun.
Další bezdomovec, rok narození 1942, má na kontě od roku 1993 celkem 59 jízd načerno. Jeho dluh činí 56 200 korun (několik pokut zaplatil). Z toho už devětkrát stačil cestovat načerno v roce 2009. I ten už má časovou jízdenku.
Z podobných křiklavých případů stojí za zmínku ještě devětačtyřicetiletý muž s trvalým bydlištěm v Malenovicích, o kterém je však známo, že spává pod mostem. Jeho dluh dosáhl 40 tisíc korun. Od r. 1991 byl zachycen bez jízdenky 54krát. Také on šel do sebe a koupil si časovou jízdenku.
Jízda v MHD načerno se ve Zlíně přestává provinilcům vyplácet a revizoři začínají pozorovat, že cestujících bez jízdenky mírně ubylo. Za celý loňský rok jich DSZO eviduje 10 492. Pro srovnání: v roce 2005 to bylo 11 707 cestujících bez jízdenky, v roce 2006 bylo černých pasažérů 12 854, předloni 12 261. Svůj podíl na tom má podle Kuchaře také rostoucí povědomí o tom, že exekuce fungují a mohou mít na neplatiče velmi tvrdé dopady.