Hlavním sčítacím dnem dopravního průzkum v celé síti MHD ve Zlíně a Otrokovicích byla středa 8. října. Tehdy se získávala data o přepravní zátěži, obsazenosti vozidel, o výstupech a nástupech na jednotlivých zastávkách. V několika dalších dnech průzkum pokračoval anketním šetřením, které mělo přinést data o přepravních vztazích, používání různých druhů jízdních dokladů, o pravidelnosti cestování a o účelech cesty dotazovaných. Průzkum rozlišoval 11 možných účelů cesty. Celý průzkum zajišťovalo v terénu asi 260 brigádníků z několika zlínských středních škol.
„V následujících týdnech jsme se věnovali digitalizaci získaných dat, tedy jejich přenesení z papírových záznamů do počítačového programového vybavení. Přitom probíhala i jejich první kontrola, filtrace, eliminování anomálií a chyb,“ popsal nakládání se získanými údaji technický ředitel dodavatelské firmy Tomáš Matras.
Při schůzce ve Zlíně už mohli zástupci společnosti Czech Consult předvést základní výsledky průzkumu přepravních zátěží po jednotlivých linkách, zastávkové obraty, porovnání přepravní poptávky a nabídky. „Můžeme říct, že jsme byli ve Zlíně a Otrokovicích příjemně překvapeni. Přepravní nabídka podle jízdních řádů a kapacity vozidel převážně sleduje přepravní poptávku, hlavně v ranních začátcích provozu MHD. Z tohoto hlediska se nám jeví provoz MHD na většině linek v obou městech jako optimální,“ poznamenal Matras.
„První etapa průzkumu je za námi. Teď nastupují pracovní konzultace různých možných variant, vysvětlování toho, co třeba nevyšlo podle předpokladů. A hlavně se podle výsledků průzkumu, které se ještě budou zpracovávat, chceme zaměřit na rozvoj MHD. Seznámíme se závěry průzkumu členy rady jednatelů a zástupce obou měst, ukážeme jim, jaké možnosti rozvoje pokládá konzultantská firma za prospěšné, aby se vlastníci DSZO mohli rozhodnout, co z těchto návrhů budou chtít realizovat a na co budou obě města ochotna vynaložit určité prostředky,“ konstatoval ředitel DSZO Josef Kocháň. Mimo jiné jde i o možnost dovedení městské hromadné dopravy do těch částí města, odkud zatím existují na nejbližší zastávku neúměrně dlouhé docházkové vzdálenosti. Přitom bude zapotřebí citlivě reagovat například na demografický vývoj, měnící se zaměstnanost, požadavky na dojíždění do škol a podobně.
DSZO předpokládá, že více o závěrech průzkumu bude možno zveřejnit začátkem příštího roku.