„Průzkum je zaměřen na znalosti tísňového volání, linku 112 a činnost integrovaného záchranného systému. Veřejnost je žáky oslovena s pěti jednoduchými otázkami, které jsou součástí připraveného dotazníku," uvedl tiskový mluvčí Hasičského záchranného sboru Zlínského kraje Ivo Mitáček.
Děti tak lidem v ulicích Zlína pokládaly následující otázky:
1. Jaké telefonní číslo budete volat v případě, že budete potřebovat pomoc hasičů?
2. Jaké je jednotné telefonní číslo tísňového volání z mobilního telefonu, které platí v EU?
3. Víte, jaké služby poskytují hasiči a při jakých událostech pomáhají občanům?
4. Víte, co znamení zkratka IZS?
5. Víte, které složky jsou součástmi integrovaného záchranného systému?
Jeden z posledních průzkumů se konal začátkem června v centru Zlína. Žáci během něho oslovili mnoho občanů všech věkových kategorií, z nichž 631 v anketě odpovědělo. „Z jednotlivých výsledků je zřetelné, že lidé si stále nepamatují adresně jednotlivá národní čísla tísňových volání. Každoročně však vzrůstá povědomí o tísňové lince 112. Aktuálně ji zná 63 procent dotázaných," upřesnil mluvčí hasičů. Z ankety také vyplynulo, že hasičský záchranný sbor je v současnosti více vnímán jako prostředek záchrany u dopravních nehod, než u požárů.
Z posledních tří let tak mohou hasiči porovnávat zajímavá data, která jim žáci zjišťují. Po jejich preventivních i mediálních aktivitách stoupá povědomí u veřejnosti o tísňové lince 112. Z výsledků také vyplynulo, že lidé vědí více o integrovaném záchranném systému, dokážou si v něm představit jeho konkrétní složky a jednotlivé činnosti.
Jak už to u podobných průzkumů bývá, tak i zde se studenti setkali i s několika kuriózními a úsměvnými odpověďmi. Mezi nimi se žáci od veřejnosti například dověděli, že IZS jsou inteligentní zaměstnaní pracovníci nebo mezinárodní kosmonautika.