Náš Zlín - Český domov
  • Zprávy
    • Zprávy
    • Sport
    • Servis
    • Kultura / Volný čas
    • Příspěvky čtenářů
    • PR články
    • Rozhovory
  • Kalendář akcí
  • Mapa
  • Infoservis
  • Řádková inzerce
  • Zprávy
  • Kalendář akcí
temp° 11°C
web pro všechny Zlíňáky

přihlášení registrace
Středa 27. Lednasvátek má Ingrid
Rubriky
  • Zprávy
  • Sport
  • Servis
  • Rozhovory
  • Kultura / Volný čas
  • Příspěvky čtenářů
  • PR články

Noví řidiči prochází důkladnou prověrkou

Jsou řidiči, kteří řídí trolejbus nebo autobus v městské hromadné dopravě dostatečně kvalifikovaní? Jakou průpravu musí absolvovat uchazeč o práci řidiče MHD, než usedne za volant vozidla plného cestujících? Právě takové otázky si může položit většina cestujících, kteří využívají trolejbusů nebo autobusů Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice (DSZO).

autobus
autobus - foto: Josef Omelka

Ta zajišťuje městskou hromadnou dopravu nejen v krajském městě Zlíně, ale také v sousedních Otrokovicích. Než se však někdo stane řidičem, prochází ze strany zaměstnavatele důkladnou prověrkou.

„Jsem přesvědčen, že naši řidiči jsou pro svou práci plně kvalifikovaní. Máme s nimi vesměs dobré zkušenosti. Než začnou noví řidiči vozit cestující, poměrně důkladně si je prověřujeme. Máme zájem na tom, aby vozidla MHD řídili skuteční profesionálové,“ řekl ředitel DSZO Josef Kocháň.

Řidičem MHD se může stát osoba, která dosáhla věku 21 let. Ředitel si však nemyslí, že by se tato věková hranice měla posunovat do ještě vyššího věku, jak se o tom v poslední době diskutuje. „I poměrně mladí řidiči a řidičky, pokud je tato práce baví a mají k ní vztah, se rychle zapracují a plní spolehlivě všechny požadavky, které jsou na ně v provozu MHD kladeny. Za důležitější než věk považuji předchozí několikaletou praxi při řízení velkých a těžkých nákladních automobilů. To je pro řidiče MHD ta nejlepší průprava,“ uvedl Kocháň.

DSZO přijímá do pracovního poměru jen uchazeče, kteří již jsou držiteli řidičského oprávnění skupiny D (autobus). Musí mít nejméně 21 let. Jednou z podmínek je ukončené alespoň základní vzdělání. Musí předložit výpis z rejstříku trestů a karty řidiče. Uchazeč nejdříve absolvuje lékařskou prohlídku včetně psychologického a psychiatrického vyšetření. Nově se podle zpřísněné legislativy vyžaduje také profesní průkaz řidiče. Pokud toto všechno uchazeč splní, v době zpravidla dvou až tří týdnů absolvuje zaškolení na řízení trolejbusů. Celý tento proces trvá minimálně jeden měsíc.  

Během zaškolení se učí přepravní řád, jezdí s instruktorem bez cestujících, seznámí se se všemi typy trolejbusů, které jsou ve vozovém parku DSZO, projede si všechny tratě, je upozorňován na místa, kde je třeba zpomalit, přehodit výhybku, projet na volnoběh, učí se rozpoznávat provozní poruchy apod. Instruktor může už v této fázi zjistit, že se uchazeč na tuto práci nehodí, že by ji zvládal jen s obtížemi. V takovém případě výcvik zastaví a firma se s uchazečem rozejde. Jestliže jsou jízdy s instruktorem úspěšné, následuje zkouška před tříčlennou komisí, ve které jsou dva zkušení zaměstnanci DSZO a jeden pracovník drážního úřadu. V teoretické části zkoušky uchazeč odpovídá formou testu na 100 otázek, pak následuje praktická zkouška při jízdě.

Když řidič úspěšně absolvuje zkoušky na řízení trolejbusu, vyzkouší si ještě řízení všech typů autobusů, které používá DSZO. „Dnes máme zásadu, že i když chce být někdo pouze řidičem trolejbusu, musí umět řídit i autobus, aby byl použitelný, kdyby nastaly určité mimořádnosti v dopravě,“ dodal Kocháň. Po absolvování zkoušky už může řidič jezdit s cestujícími. Avšak ještě několik dnů jej doprovází zkušený kolega s dlouhodobější praxí.

Pokud uchazeč o práci řidiče MHD ještě nemá řidičský průkaz skupiny D a profesní průkaz, jejich získání v autoškole je poměrně nákladné - stojí několik desítek tisíc korun. Někdy je však možné získat tato oprávnění jako součást rekvalifikace uchazeče o zaměstnání, kdy tyto náklady uhradí budoucímu řidiči MHD úřad práce. 

DSZO zaměstnávala k 30. září 2008 v hlavním pracovním poměru 195 řidičů. Z toho je šest řidičů ve věku od 21 do 25 let, včetně jedné ženy.  Dalších 17 řidičů, z toho dvě ženy, je ve věku od 26 do 30 let. Tři řidiči jsou v důchodovém věku. „Nemáme podstav. Za řidiče, kteří odcházejí, se nám daří plynule získávat náhradu,“ uvedla vedoucí personálního útvaru DSZO Simona Gajdůšková. DSZO každoročně opustí přibližně dvě desítky řidičů. Jejich místa nahrazují noví. Průměrná hodinová mzda řidiče dosahuje u DSZO přibližně 110 korun. Noví řidiči berou přirozeně o něco méně, zkušenější více.

Poslat článek emailem

Váš email:

Email příjemce:

Vzkaz pro příjemce:

Opište kód z obrázku: kodzobrazku

Tweet
  • Galerie
  • Video
  • Komentáře
  • Mapa
  • Poslat emailem
  • Vytisknout
  • Sdílet článek

Podobné články

Zlínský kraj nově povede Radim Holiš. Foto: ANO

Zlínský kraj povede Radim Holiš z Hnutí ANO

Vydáno 12.10.2020

Jednání o vedení Zlínského kraje skončila. Byla domluvena koalice ANO – Piráti – ODS a ČSSD. Lidovci se svým lídrem Jiřím Čunkem skončí v opozici.

Slonice u potravy v novém výběhu. Foto: MM Zlín

Sloni mají ve Zlíně tříhektarový výběh

Vydáno 19.8.2020

Tři slonice ze zlínské zoologické zahrady si užívají nový tříhektarový travnatý výběh

Vizualizace krajské nemocnice v Malenovicích.

Bude se konat referendum o malenovické nemocnici?

Vydáno 10.8.2020

Podle hejtmana Zlínského kraje Jiřího Čunka se do termínu voleb 2. a 3. října nedá stihnout referendum o výstavbě nové nemocnice ve Zlíně-Malenovicích. Představitelé iniciativy Zachraňme Baťovku přitom chtěli odevzdat podpisy k vyhlášení referenda tento týden, aby se stihl říjnový termín.

AKTUALIZOVÁNO
31.10.2008 8:50
POČET SDÍLENÍ
krát
  • Vydáno:31.10.2008 8:38
  • Autor:Míša Mitáčková
  • Rubrika:Zprávy
  • Lokalita:Náš Zlín
Míša Mitáčková
1GALERIE
 VIDEO
0KOMENTÁŘE
 MAPA
Ilustrační snímek.

Staré limity povinného ručení už vám nemusí stačit

Nový občanský zákoník významně rozšiřuje a zvyšuje odškodnění při újmách na zdraví, které se projevuje i v povinném ručení. “Zejména často jezdící klient by vždy měl zvolit vyšší limity plnění. Stokoruna či dvě ročně navíc za jistotu určitě není moc,” zdůrazňuje ředitel pojištění motorových vozidel Kooperativy Václav Runštuk.

ziaja_zlin

Představujeme novou prodejnu kosmetiky ZIAJA

Chcete nakupovat vánoční dárky a rozhodli jste se pro kosmetiku? Až do konce listopadu můžete využít 25% slevu na produkty Ziaja.

Jedna z variant týdenního dávkovače.

Záměně léků zabrání speciální dávkovače

Zlín - Záměny léků v nemocnicích a také doma u starších lidí, kteří užívají větší množství pilulek vícekrát denně, už nemusejí být tak časté. Zlínské výrobní družstvo OBZOR totiž přišlo, jako jediný výrobce dávkovačů léků v ČR, s novinkou v této oblasti - týdenním dávkovačem.

  • Pošli námět na článek
  • Pošli video
  • Pošli fotogalerii
  • Vložit akci

Náš Zlín

  • Kalendář akcí
  • Infoservis
Náš Zlín 11/2015

Archiv tištěného vydání

  • Náš Zlín 11/2015
  • Náš Zlín 9/2015
  • Náš Zlín 8/2015
  • Náš Zlín 6/2015
  • archiv       

Regionální redakce

  • Praha - centrum
  • Praha 3
  • Praha 4
  • Praha 5
  • Praha 6
  • Praha 7
  • Praha 8
  • Praha 9
  • Praha 10
  • O nás
  • Kontakty
  • Zprávy
Český domov.cz
  GoPay.cz